
Hutchison Ports Venlo is een tri-modale container terminal operator en biedt terminal services aan in Venlo. Hutchison Ports Venlo exploiteert zowel een rail- als bargeterminal. Onder de naam Hutchison Ports Europe Intermodal (HPEI) biedt Hutchison Ports Venlo, transport services aan van en naar de havens van Rotterdam en Antwerpen en meerdere inland bestemmingen.
Hutchison Ports Venlo behandelt meerdere treinen per dag en meerdere binnenvaartschepen per week. Deze treinen en barges verzorgen de verbindingen met de deepsea terminals en (empty) depots van Rotterdam en Antwerpen en met andere inland bestemmingen. Daarnaast ontvangt Hutchison Ports Venlo enkele honderden trucks per dag.
Strategische ligging
Hutchison Ports Venlo ligt midden in één van de belangrijke, zo niet belangrijkste, logistieke hotspots van Nederland. Het gebied wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van vele grote verladers, logistieke dienstverleners en warehouses. Daarnaast ligt het op steenworp afstand van de Duitse regio Rijn-Ruhr; Düsseldorf is slechts 55 kilometer rijden, Keulen 90 kilometer. De regio Venlo is uitstekend ontsloten via water, spoor en over de weg en Hutchsion Ports Venlo biedt al die mogelijkheden.
Historie
In 1982 neemt ECT railterminal Venlo in gebruik als verzamel- en distributiepunt voor containerlading van en naar Duitsland en de rest van de Europa. ECT had een voortvarende strategie samen met Seacon Logistics, om de concurrentiepositie van Rotterdam te behouden. In 2010 werd de barge terminal geopend. Beide terminals maken nog altijd deel uit van de eigen inlandterminals van ECT en het netwerk van Hutchison Ports Europe Intermodal.